Strona: SEMINARIA WYDZIAŁOWE WBiIŚ / Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej

SEMINARIA WYDZIAŁOWE WBiIŚ

2012-11-05
, red.  Estera Nowak

Cotygodniowe, otwarte seminaria wydziałowe na WBiIŚ zostały zainaugurowane w dniu 14.11.2012 roku. Pierwszym prelegentem był prof. dr hab. inż. Józef Dziopak z Katedry Infrastruktury i Ekorozwoju, który zaprezentował referat pt.: O zasadności budowy Kanału Krakowskiego.

Zasadność budowy tego Kanału jest w ostatnich latach szeroko dyskutowana głównie ze względu na wciąż świeżą pamięć o powodziach w 2010 r. Dyskusje o Kanale Krakowskim zbiegły się w czasie z przyjęciem w 2011 roku rządowego Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły. Decyzja o ewentualnej realizacji tej inwestycji ma być podjęta jeszcze w tym roku.

Planowana trasa Kanału Krakowskiego i fragment rzeki Wisły tworzące wyspę na tle fragmentu planu miasta Krakowa

Prof. Dziopak podzielił się swoją wiedzą i poglądami w tej kwestii, które oparł na pełnej analizie istniejącej dokumentacji oraz ekspertyzach wykonanych w ramach opinii, którą przygotowywał w 2011 roku na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa. W trakcie prezentacji prof. Dziopak skupił się na omawianiu różnych funkcji, jakie spełniałby ten obiekt hydrotechniczny, ze szczególnym uwzględnieniem realnych możliwości poprawy bezpieczeństwa Krakowa. Przedstawił też inne koncepcje skutecznej ochrony i mocno akcentował rozwiązania, które uwzględniają zlewnię powyżej miasta z dorzeczem górnej Wisły w ujęciu systemowym.

Prof. Dziopak zwrócił uwagę na fakt, że powstanie Kanału poprawi sytuację w rejonie, gdzie nie ma takiej potrzeby, a pogorszy na obszarze wymagającym zwiększenia zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Sugerował też zamierzone pomijanie przez autorów analizowanych prac dolnego odcinka Kanału, aż do jego ujścia, gdzie musi wystąpić spiętrzenie wód i zjawisko cofki.

Uznał za priorytetowe i racjonalne podejście przy tworzeniu strategii ochrony przed powodzią Krakowa poprzez preferowanie systemów złożonych z wielu elementów, które również spełniałyby określone zadania w swym otoczeniu. W takiej koncepcji uszkodzenie jednego elementu jest mało znaczące, ponieważ stanowi on jedno z wielu współdziałających ze sobą ogniw.

Ważna była konkluzja poparta merytorycznym uzasadnieniem, która sprowadzała się do stwierdzenia, że wybudowanie Kanału Ulgi w Krakowie spowoduje wystąpienie powodzi częściej i na większym obszarze niż to jest możliwe obecnie. Prof. Dziopak podkreślił także, że ta kosztowna inwestycja nie miałaby znaczenia, gdyby rozpatrzyć Kanał Krakowski jako element drogi wodnej.

Dziękując zebranym za wysłuchanie, prof. Dziopak przekazał dwa wymowne przesłania, które, jak stwierdził, zrodziły mu się podczas pisania opinii o Kanale Krakowskim i stanowią autorskie motto. Po pierwsze, Nie dajmy się wpuścić w kanał, z którym będzie więcej kłopotów niż wymiernych korzyści. Po drugie, Nie sprowadzajmy nieszczęścia do Krakowa, zapewniając retencję jak największych objętości wód opadowych powyżej Krakowa w zlewni dorzecza górnej Wisły.

 

prof. dr hab. inż. Józef Dziopak

dr inż. Marzena Kłos

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję